MG MGB GT V8

  • Img
  • Img
  • Img
  • Img
  • Img
  • Img
  • Img
  • Img
  • Img
  • Img
  • Img
  • Img
  • Img

MGB Coupé V8

*Zeldzaam model
*Goede investering
*3500cc v8 Rover Aluminium Blok
*Onverwoestbare motor, eenvoudig te onderhouden
*Compleet met onderhoudshitoriek, facturen, instructieboekje,...
*Certified Copy of Factory Record
*....

Eind 1969 deed een zekere Costello het onmogelijke: een V8 onder de motorkap van de MGB stoppen. De grote motorruimte liet dat toe, maar de relatief artisanale aanpak was niet van het beste niveau. De auto kreeg daardoor problemen met de betrouwbaarheid. Maar het project ging niet onopgemerkt voorbij.
MG maakte deel uit van het grote British Leyland, en geraakte daardoor aan heel wat motoren, waaronder een aluminium V8. Die motor werd ontworpen door Buick, dat er echter niets mee deed, en viel op door zijn compacte afmetingen, stevigheid en lichtheid. Daardoor dreef hij heel wat producten uit de groep aan: de Range Rover, Rover P5, P6 en SD1, Triumph TR8 en uiteraard de MGB GT V8. Zelfs de TVR en Morgan +8 maakten er gebruik van.

Hij paste als gegoten onder de motorkap van de MGB, maar had evenwel een specifieke in- en uitlaat nodig waardoor hij wat vermogen verloor: 135 pk was het eindresultaat. Een ridicuul vermogen voor een motor van 3,5 liter, maar de zachtheid en het koppel van de motor deden de rest. De muziek van de V8 klonk uiteraard geweldig.

Maar de MGB verraste het meer door zijn evenwicht. Het aluminium motorblok was namelijk iets lichter dan de standaard viercilinder in de MGB. De gewichtsverdeling was dus beter en de auto was bijzonder efficiënt. Al waren de ongewijzigde remmen iets te weinig voor het vermogen.

Tussen 1973 en 1976 werden er slechts 2.591 exemplaren gebouwd. De MGB GT V8 kende twee gezichten (chromen bumpers tot 1974, plastic daarna), maar één koetswerk: alleen een coupé. Vandaag is de moeilijkheid een authentiek model vinden. Heel wat traditionele MGB’s kregen immers een V8 van Range Rover of een andere motor onder de kap. Dat heeft niet alleen een grote invloed op de waarde van de auto, maar zulke wijzigingen moeten uiteraard ook worden gehomologeerd. Dat is natuurlijk zelden het geval…

nikomotors
0471/79.79.79
Grote Steenweg 149 Zulte

Dinsdag t.e.m. vrijdag 13:30u-18:30u / zaterdag 09:30u-17:30u Andere uren op afspraak mogelijk.

Knokke 50km / Kortrijk 12km / Gent 36km / Antwerpen 83km / Brussel 71km / Luxemburg 230km / Rijsel 34km / Parijs 235km

Service na verkoop - Onderhoud - Diagnose - Verkoop in opdracht van - Specialiteit à la carte(wij zoeken uw droomwagen)